Audi A3 3.2 VR6 8P Turbo Mod Stage 3

Avatar
J.Aspinen
Site Admin
Viestit: 211
Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
Paikkakunta: Kerava
Has liked: 18 times
Been liked: 81 times
Viesti:

Audi A3 3.2 VR6 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja J.Aspinen »

Nyt on hieman erikoisempi peli työn alla. Auton on alunperin Audi A3 8P 3.2 VR6 joka asiakkaan toimesta turbotettu. Moottorin ohjausta toimittaa edelleen vakio Bosch ME7.1.1 joka pitäisi muuntaa ymmärtämään lisätty turbo.
Päivitän tähän lisää tarinaa kunhan projekti etenee.
20240408_065520.jpg
20240408_065520.jpg (1.37 MiB) Katsottu 607 kertaa
These users liked the author J.Aspinen for the post (total 2):
jugihleoporsti
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.

040-7049099
VAG Tech
Avatar
J.Aspinen
Site Admin
Viestit: 211
Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
Paikkakunta: Kerava
Has liked: 18 times
Been liked: 81 times
Viesti:

Re: Audi A3 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja J.Aspinen »

Tässä jo tovi mennyt tämän projektin kanssa. Nyt ajetaan parhaillaan versio 3 sisään. Eiköhän tämäkin projekti jossain vaiheessa valmistu..
20240501_195237.jpg
20240501_195237.jpg (1.15 MiB) Katsottu 581 kertaa
VR6 boot.png
VR6 boot.png (532.45 KiB) Katsottu 581 kertaa
These users liked the author J.Aspinen for the post (total 2):
jugihleoporsti
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.

040-7049099
VAG Tech
jugih
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Maalis 2024 22:40
Has liked: 34 times
Been liked: 15 times

Re: Audi A3 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja jugih »

Hauskaa säätämistä! :geek:
Sulla näköjään R32 Golffin binäärit käytössä. Onko sulla lähdekoodi jossain määrin käytettävissä vai miten toi turbon lisääminen yleisellä tasolla käy?
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
Avatar
J.Aspinen
Site Admin
Viestit: 211
Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
Paikkakunta: Kerava
Has liked: 18 times
Been liked: 81 times
Viesti:

Re: Audi A3 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja J.Aspinen »

Nyt täytyy heti ensimmäiseksi sanoa että itsehän en tee noita karttoja. Niiden tekeminen ja muokkaaminen vaatii useamman vuoden kokemuksen, joten olen ulkoistanut sen puolen. Varsinkin näissä spesiaalikeisseissä jossa vapaastihengittävän moottorin ecuun ujutetaan ahdin. Käsittääkseni se tapahtuu eri kuormituspisteiden peukaloinnilla jossa pääsääntöisesti otetaan huomioon ahtopaine, ilmamäärä sekä laajakaista-lambdan arvot. ME7.1.1 ecuun erittäin kattavasti jo suoritettu "reverse engineeringiä" harrastajien toimesta. Toinen vaihtiehto olisi ollut S4:n ecu mutta siinä oli joku ongelma minkä takia se ei ainakaan suoraan sovellu tuohon VR6:een. Kolmas vaihtoehto olisi ollut laittaa MaxxECU mutta siinäkin olisi tullut eteen johtosarjan teko joka tuo omat lisähaasteensa. Asiakas sitten päätyi siihen että pysytään vakioecussa ja sorvataan se ahtimelle sopivaksi.
Tämän keissin osalta olen ulkostanut karttojen tekemisen Maicson Ecu Tuning LTD:lle jossa herra nimeltä Mike Maicson on erittäin kokenut nimeomaan näiden ME7.1.1 ecujen ja VR6 Turbo modien osalta. Ne ketkä tämän ME7.1.1 turbotuksen osaa tehdä, voidaan ihan kansainvälisestikin laskea kahden käden sormilla.
Käytännössä homma tapahtuu niin että loggaan ajaessa tietyt arvot VCDS:llä ja niiden perusteella karttojen säätö tapahtuu Maicsonilla joka sitten lähettää eri versioita minulle autoon laitettavaksi. Tämä vaatii keskimäärin 10-20kpl ohjelmointia. Sitten kun auto kulkee tiellä hyvin on penkityksen vuoro jonka tuloksen perusteella säädetään lisää. Viimeisessä vaiheessa tulee jo sitten VVT:n muuttaminen kiinteäksi sekä virinokkaa.
Autossa nyt vakiosuuttimet 4 bar paineella ja vakio ilmamäärämittari. Homman edetessä vaihtuu suuttimet 618cc ja (R)S4:n ilmamäärämittariin. Moottorissa nyt vakioalakerta ja 2x kansipahvi jossa 1mm metallilevy välissä. Tällä kokoonpanolla kestää sen 0,8 bar ahtopaineita.
Nyt versio 3 kartoilla auto vihdoin liikkuu täyskaasulla kuin unelma mutta osakaasulla pätkii. Tänään tulikin jo versio 4, joten saa nähdä miten on taas muuttunut. Pikkuhiljaa ne hevoset alkaa sieltä löytymään. ;)
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.

040-7049099
VAG Tech
jugih
Jäsen
Viestit: 48
Liittynyt: 20 Maalis 2024 22:40
Has liked: 34 times
Been liked: 15 times

Re: Audi A3 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja jugih »

Ok, kiitos kattavasta selvennyksestä.
Arvostan suuresti avoimmuutta. Se luo läpinäkyvää luotettavuutta näihin hommiin 👍
B8.5 GTE, Black Nr. 1.
Avatar
J.Aspinen
Site Admin
Viestit: 211
Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
Paikkakunta: Kerava
Has liked: 18 times
Been liked: 81 times
Viesti:

Re: Audi A3 3.2 VR6 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja J.Aspinen »

Tämäkin projekti edistyy kulissien takana. Pikkuhiljaa tästä tulee valmista. Vielä toistaiseksi auto on etuvetoinen koska jostain syystä ABS ecu huutaa väärää koodausta vaikka koodaus on 100% oikea. Se tuli Haldexin ecun korjaamisen jälkeen.
These users liked the author J.Aspinen for the post:
leoporsti
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.

040-7049099
VAG Tech
Paikalla
leoporsti
Staff
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Kesä 2024 10:25
Paikkakunta: Hyvinkää
Has liked: 11 times
Been liked: 6 times

Re: Audi A3 3.2 VR6 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja leoporsti »

Oman auton ohjausvaihteen vaihdon koukeroissa taisin jossain törmätä sellaiseen, että ABS ohjausyksikkö (ainakin MK60) ei välttämättä ole yhteensopiva kaikkien Haldex ohjausyksiköiden kanssa. Olisikohan tässä kyseessä tämä ongelma?
Avatar
J.Aspinen
Site Admin
Viestit: 211
Liittynyt: 10 Maalis 2024 20:22
Paikkakunta: Kerava
Has liked: 18 times
Been liked: 81 times
Viesti:

Re: Audi A3 3.2 VR6 8P Turbo Mod Stage 3

Viesti Kirjoittaja J.Aspinen »

Tuota yhteensopivuusongelmaa minäkin hiukan epäilen. Tosin tarinan mukaan haldexin ecu on korjattu eikä vaihdettu mutta jotainhan siellä on tapahtunut korjauksen yhteydessä. Täytyy varmaan yrittää flashata kummatkin jos vaikka sillä tokenis.
Mutta ensin tuo moottori on saatava toimimaan. Eilisessä vedossa nimittäin hävisi 3. sylinteristä puristukset. Taitaa olla aika uusia alakertaan vähän kestävämmät rojut. 😀
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.

040-7049099
VAG Tech
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Optimointi ja tehonlisäykset”